Najčastejšie dôvody pri (ne)plnení poistnej udalosti

Od uzatvorenia zmluvy až po poistnú udalosť.

Klamlivé informácie

Dnes sa dá väčšina zmlúv uzatvoriť online. Hlavne pri životných poisteniach, vyžadujú poisťovne viac ako inokedy úplne vyplnený zdravotný dotazník. Keďže poisťovne komunikujú s lekármi, je zbytočné uvádzať nepravdivé alebo neúplné informácie. Ak ste už nejakú chorobu alebo úraz prekonali nemusí to hneď znamenať že ste nepoistiteľný. Treba uvádzať všetko.

Pri neživotných poisteniach, je zas dôležité pravdivo odpovedať na informácie o dobe bezškodového priebehu.

Nezabúdajte, že poisťovňa si vie všetky informácie overiť.

To, že ste prijatí do poistenia neznamená, že budete mať aj poistné plnenie. Riskujete, že vám poistné plnenie budú krátiť alebo vám ho nevyplatia vôbec.

Ako sa hovorí: „Klamstvo je zlým príspevkom k riešeniu problémov.“

Rozsah krytia

Či už je poistený majetok alebo život, dnes sa už pripoistenia vedia prispôsobiť.

Čo je na jednej strane super (ušetríte) ale na druhej musíte myslieť na riziká, ktoré vás ohrozujú, a teda dať si ich pripoistiť (vo vlastnom záujme).

Pri životke sa môžete orientovať podľa toho aký druh práce vykonávate – určite či je to sedavá alebo aktívna. Kde je pravdepodobnosť úrazu vyššia / nižšia…

Pri rozhodovaní či dané riziko poistiť vám pomôže aj to či máte rodinu, úver – koho ohrozí strata vášho príjmu, alebo smrť vás či vášho partnera. Tieto riziká tiež zahrnúť do poistenia.

Ak poistenie máte, pozrite do poistných podmienok kde máte uvedený zoznam úrazov, diagnóz/poškodení zdravia, na ktoré je dohodnuté poistenie. Skontrolujte či vám taký rozsah vyhovuje.

Pri PZP zas berte do úvahy stret so zverou. Alebo jazdíte len po meste? Máte na výmenu čelného skla hotovosť alebo si to radšej dáte poistiť? (v tomto prípade nehľadajte najlacnejšie online poistenie)

Rovnako tak pri popri poistení nehnuteľnosti riešite pripoistenie domácnosti a občiansku zodpovednosť zvlášť.

Riziko je najmä pri starších zmluvách, kedy boli poistené len domácnosti lebo vlastník bytov bol iný. Ak teda napríklad praskne potrubie, poistenie domácnosti pokryje škody na nábytku, avšak zatečené parkety a steny už nie, pretože nemáte poistenú nehnuteľnosť.

Toto všetko sú pripoistenia ktoré si buď, volíte sami alebo vám dobrý poradca pomôže s výberom.

Čakacia lehota

Od uzatvorenia zmluvy (životnej) plynie pri niektorých pripoisteniach tzv. čakacia lehota. Ak sa vám teda stane, že poistná udalosť nastane v tejto lehote, poisťovňa nebude plniť takú udalosť.

Pozrite si tabuľku čakacích lehôt pre jednotlivé riziká.

Výluky

Väčšinou sú jasne definované v zmluvných podmienkach.

Vo všeobecnosti ide hlavne o: 

  • poistné udalosti spôsobené pod vplyvom alkoholu, návykových, omamných a psychotropných látok.
  • škody spôsobené vojnovými udalosťami, teroristickými útokmi, štrajkami, vzburami alebo násilnými nepokojmi.
  • škody úmyselne spôsobíte vy alebo spolupoistené osoby (týka sa najmä poistenia nehnuteľnosti)
  • ak sadnete za volant a nemáte vodičské oprávnenie (pri PZP)

V zásade je definícia taká: Čo si spôsobíte úmyselne alebo nezodpovedným správaním, nečakáte pomoc od poisťovne. Také sú podmienky.

„Slovami poistných podmienok: Ak necháte bicykel v spoločných priestoroch nepripojený o nejakú nepremiestniteľnú vec = čakáte kým ho niekto ukradne.“

Podpoistenie / Nadpoistenie

Keď je poistná suma nastavená nižšie, ako je skutočná hodnota majetku.

Chcete platiť menej tak zvolíte nižšiu poistnú sumu? Máte poistenie 20 rokov a platíte 12€ / rok ?

Niečo tu nesedí a poisťovňa vám to pri plnení zráta resp. odráta z poistného plnenia.

Opakom je nadpoistenie.

Viac peňazí aká je reálna hodnota majetku alebo akú ste zaplatili napr. pri kúpe vozidla vám poisťovňa nevyplatí. Niektoré poisťovne akceptujú mierne navýšenie sumy (+10% alebo o DPH). Treba to však riešiť individuálne.

Jednoducho, na poistení nezarobíte a v oboch prípadoch vám vyplatí menej ako očakávate.

Nesprávne nahlásená poistná udalosť.

Či už voláte poisťovni alebo lekárovi, komunikácia rozhoduje!

Poisťovne sa ohrádzajú poistnými podmienkami avšak je rovnako dôležité ako poistnú udalosť nahlasujete.

Stal sa vám úraz, spadli ste na koleno: prídete za lekárom a poviete mu, že vás bolí koleno. Lekár vám nájde diagnózu, podľa ktorej máte „ochorenie“.

Idete domov, nájdete poistku, pozriete či máte poistené úrazy. Je to tam, za každý deň vám poisťovňa má zaplatiť 20€. Super. Nahlásite teda poistnú udalosť. Doložíte správu od lekára ale plnenie vám zamietnu.

Prečo?

Poisťovne totiž komunikujú s lekárom. Vždy! A keďže ste nahlásili lekárovi bolesť kolena a nie to, že ste zakopli a spadli na koleno, nie je to podľa poisťovne úraz!

Môže nastať situácia, že aj keď lekárovi poviete, že ste zakopli, do správy vám to nenapíše. Kontrolujte si čo vám lekár píše a nebojte sa ho upozorniť ak niečo vynechal.

Lekár nemá prehľad o vašich poistkách a častokrát nevie, že si idete uplatniť poistné plnenie – úraz.

Ak si nie ste istý, či by ste takúto situáciu zvládli riešiť, využite naše prémiové služby.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *